Cecilia Brander

Mums Fillibabba!
Hej,
 
Jag har inte skrivit på ett tag, eftersom jag har gift mig! Jag har därför inte prioriterat bloggen.. Vilket kanske är förståeligt :)
 
Men nu tänkte jag skriva några ord om Malacos senaste trick. De har tillsammans med reklambyrån King tagit fram och börjat sälja godisgömmor för vuxna. På deras hemsida kan man till exempel köpa fejkade konservburkar eller ihåliga böcker. Allt för att barnen inte ska hitta föräldrarnas godisgömmor. Eller som Lars Påhlson, VD på Cloetta Sverige säger:
 
– Barn är ofta kreativare än vad man tror. Så vi märkte att föräldrarna saknade förfinade metoder för att möta barnens sofistikerade strategier. Därför har vi tagit fram dessa godisgömmor, som om man inte känner till innehållet förefaller vara något helt annat.
 
Jag skulle aldrig köpa detta eftersom jag känner att en godisgömma som denna är lätt att skapa själv. Jag kommer ihåg att jag när jag var liten skar ut gömmor ur tjocka böcker och placerade mina hemligheter i dem. Dock var ju inte prislappen så hög på dessa, så det kan ju vara skönt att till exempel ha en konserburk som man inte skär sig på när man ska sticka ner handen till den utsökta godiset. Det kan ju även vara ett roligt samtalsämne då man vill ha besök, eller varför inte en påhittig present. Jag tycker dock att det är en bra fortsättning på deras roliga reklamfilmer om föräldrarna som äter godis och sedan försöker gömma dem för barnen, exempelvis denna: https://www.youtube.com/watch?v=PGWh676e_a4
 
Jag tycker att idén är bra, vilken förälder vill inte unna sig lite godis ibland. Jag känner igen mig, även om jag inte har barn. Jag vet att jag kommer vilja unna mig godis på dagar då jag inte vill ge mina barn sockerskalle.. Det får mig att tänka på någonting jag lästa på tjuvlyssnat.se för länge sedan. De hade extrapris på godis på Coop och en kille i 20-års åldern plockade en påse. Då går en pappa med barn förbi, varpå barnet pekar på killen i 20-års åldern och säger: Men man får ju inte äta godis idag, det är ju inte lördag! Då säger killen (klyftigt sagt) att han ska spara godiset tills på lördag. Han plockar bara nu för att det är bra pris. Då säger en kvinna bredvid att hon hörde 20-åringen säga att han skulle äta det idag.. Man vet ju inte hur mycket som är sant på tjuvlyssnat.se, men om det är sant tycker jag det var en smart vit lögn från killen och en hemskt tanklös sak att säga från kvinnan. 
 
Jag skulle vilja se försäljningstatisktiken på denna gömmor. Dock verkar en av produkterna vara slutsålda på hemsidan, så det verkar ju ha gått hem hos en del i alla fall. Det skapar ju diskussioner och hörs man så finns man. Jag skulle dock inte veta om detta om jag inte läst det på Dagens Media eller gått in på Malacos egna hemsida. Jag kan inte påminna mig att jag sett någon marknadsföring för detta, så om jag inte var intresserad av marknadsföring och läste på om nya kampanjer skulle jag inte vetat om detta. Så för att lyckas måste man kanske nå ut mer till den breda massan. Till de trötta barnföräldrarna som vill unna sig lite vardagsenergi i form av socker. Jag tror inte att försäljningen ökar drastiskt på grund av detta, varken på godis eller gömmor, men ibland måste man bara göra saker som påverkar varumärket i det långa loppet och inte sådant som påverkar försäljningen nu. Så länge det finns godis kommer föräldrar vilja gömma undan lite då och då. Om Malaco har tur flashar då minnen tillbaka om den roliga reklamkampanjen från Malaco de sett.