Cecilia Brander

Us vs. them-marknadsföring och underkläder
Ett bra exempel på denna typ av marknadsföring är Apples lyckade taktik att få sin lojala följarskara att känna sig överlägsna PC-användare, inte minst med dessa reklamfilmer med den underbara Justin Long i huvudrollen som en mac. Här får de Apple att kännas nytt, ungt, fräscht och spännande - jämfört med en ålderdomlig och stel PC. Många av Apples reklamfilmer riktar sig mot den målgrupp som byggt upp deras lojala följarskala, de som vill bryta sig ut från normen och det gammalmodiga som en PC enligt Apple, och deras kult av följare, representerar. En kult där jag, och speciellt min man, ingår.. Tänk bara tillbaka på Apples 1984-reklam. Reklamfilmen, regisserad av Ridley Scott introducerade Apple för världen - och resten är historia. Här ses Apple, kvinnan som kastar släggan, som en nykomling som inte vill underkasta sig storebror (IBM). 
 
Ett annat exempel på enemy-marketing, eller vi vs dem, är Coca cola och Pepsi. Pepsi har många gånger försökt visa upp sig som det moderna valet för den yngre och fräschare målgruppen, men Coca cola vinner ändå i längden.
 
För att lyckas med denna marknadsföring gäller det att hitta sin infallsvinkel - and go with it! Man måste skapa ett rum i konsumenternas huvud där de kopplar samman ditt varumärke med den de vill vara och identifierar sig med. 
 
Ett område som jag känner inte har anammat denna typ av marknadsföring är underkläder. Många underklädesreklamer idag ser likadana ut. En snygg tjej i snygga underkläder som ska få oss att hoppas att vi kommer se ut som dem om vi köper rätt underkläder. Varför inte inkoperera mer känsla i marknadsföringen? Jag vet att jag inte kommer se ut som en supermodell i underkläderna, men de kan mycket väl få mig att känna mig mer självsäker och vacker, även om de inte syns på utsidan. Snygga underkläder sätter grunden för kläderna och hur dem får en att känna. Varumärken kan fokusera på hur deras underkläder får bäraren att känna sig jämfört med konkurrenternas. Självsäkerhet vs. alldaglighet.
 
Pierre Robert har tillsammans med Whyred börjat en del med detta, då de istället för att visa en lättklädd kvinna som åmar sig i takt till musiken, visar en semi-avklädd kvinna med kreativitet, tankar och drömmar. De har med en viss frihetskänsla i sina reklamfilmer, samtidigt som de fokuserar på hur komforten ger bäraren självsäkerhet att vara sig själv. Jag har ju ingen aning om hur de tänkt kring dessa reklamfilmer, men det är så jag uppfattar dem. 
 
Dock tycker jag att man kan ta det ett steg längre och visa 'vanliga' kvinnor som uppdaterar sin klädgarderob och får självsäkerheten att våga mer. Jag förespråkar absolut inte att de ska förvandlas till modeller i ett nafs för att de byter underkläder, utan att reklamen kan belysa vad som gör dem vackra och visa att varumärkets underkläder ger bäraren mod nog att visa upp detta för världen. Vill man inte visa upp alldagliga kvinnor i underkläder på tv kan man visa kvinnans val av de nya underkläderna, hinta till påtagandet av dem, och visa resultatet av förändringen i självförtroende då kvinnan har dessa på sig + kläder. Man behöver inte följa normen och visa underkläderna på en naken kropp. Om man vill visa hur de sitter kan man visa upp en skyltdocka i butiken.. Med tanke på den pågående debatten kring sexualitet och nakenhet i media är detta säkerligen en förändring som skulle uppsakattas av många.
 
Självklart finns det varumärken som visar upp 'den vanliga kvinnan' och hyllar den kvinnliga kroppen i alla dess former. Det är ju inne med vardaglig reklam, titta bara på IKEAs nya reklamkoncept VARDAGEN som ett exempel - exempelvis denna om skilsmässa. Men jag har ännu inte sett någon reklam som belyser varför man ska köpa deras underkläder och inte en konkurrent, förutom om man vill åt någon speciell design. Jag personligen har ett märke som jag ständigt återgår till för att jag känner mig självsäker och vacker i deras underkläder. Även om endast min man ser dem, vet jag att jag har dem på mig och det får mig att känna mig snygg på morgonen när jag klär på mig. 
 
Så det jag ville säga med detta var - fokusera inte bara på designen och snygga modeller, utan på känslan som produkten ger bäraren och hur ni bättre kan ge denna känsla till er målgrupp. På så sätt kan ni skapa rätt assosiation hos era kunder. Vill ni ha kunder som köper underkläderna då och då för att designen är snygg, eller vill ni skapa en stark följarskara, likt Apple eller Coca cola, som köper era produkter för att de assosierar den med den individ de är eller vill vara? 
 
- Och underskatta inte hur mycket underkläder, den rätta basen, kan göra för en outfit - även om de inte syns.